Voor innerlijke rust en levenslust!
Hoe je emoties je helpen beslissen – zelfs over de doos van Veronique Prins

Hoe je emoties je helpen beslissen… en wat is de rol van angst?

Angst is een sterke drijfveer. Dat weet zelfs Veronique Prins, de businesscoach van Nederland.

Gisteren spaarde ik 1500 euro uit door terug te komen op mijn beslissing. Het ging om een witte doos met satijnen strik.

Ze stonden hoog opgestapeld op het podium bij business-coach Veronique Prins. Erin een werkboek voor een online-cursus met ongetwijfeld fantastische informatie over hoe je binnen 90 dagen een succes van je bedrijf maakt.

Succesvolle massage

Succes is aantrekkelijk dus ik wilde die doos. Ik voel me een succes en dat is al bijna meer dan ik kan dragen, maar tips in de opbouwfase van mijn kleine imperium kan ik prima gebruiken 😀

Uiteraard checkte ik mijn emoties alvorens de beslissing te nemen maar ik werd al anderhalve dag gemasseerd over de impact van je bedrijfsnaam (nul) en de ideale klant (jijzelf). En masseren kon mevrouw Prins prima, dus ik was om.

De aanschaf

Hoe emoties je helpen beslissen - angst - emotiegids

Al voor ik de doos in handen kreeg, verheugde ik me over de inhoud. Ik had even bij mijn buurvrouw gegluurd, die ‘m al in handen had: Het zou fantastisch worden.

Met een groep ondernemers konden we ons drie maanden virtueel aan elkaar optrekken. We kregen er een knisperend werkboek bij met lege invulschema’s (love it!) en oefeningen. We zouden van elkaar leren en Veronique zou regelmatig lives doen met meer tips dan we konden implementeren.
Hell yeah, en of ik die doos wil!

Mijn enthousiasme ging bijna met me aan de haal: emotiegroep Vreugde in actie! Een duidelijk signaal dat dit de juiste afslag voor me was. (Klik op het cijfertje voor meer info 1 Emotiegroep Vreugde wijst je de weg die bij je past.) Om vijf uur zou de training aflopen en zou ik het begeerde succes aanschaffen.

Potentiele klanten

In de pauze ervoor kreeg ik een idee.

Als ik nou eens de net geleerde tip van Veronique, Refereer aan de pijn van je klant meteen toepaste? In de zaal stond een flip-over waarop we als publiek mochten connecten met elkaar. Je kon daarop schrijven wat je doet en wie weet zaten er potentiële klanten voor je in de zaal.

Dus geheel in de stijl van deze training, dacht ik: 120 vrouwen in de zaal, dat zijn 30 potentiële klanten, dus laat ik een poging wagen. Vanuit mijn expertise als emotiecoach zocht ik naar het bruggetje tussen de pijn van de potentiële klant en haar emoties.

Hoe emoties je helpen beslissen - angst - emotiegids

Nog vragen?

Na enig nadenken, kwam ik op hierop:

Ik schreef met rode letters op de flip-over: Wel of niet die doos van Veronique aanschaffen? Laat je emoties het antwoord geven! Gevolgd door mijn mailadres.

Wat het resultaat ook zou zijn, het viel op. En zichtbaarheid lijkt mij de essentie van marketing, dus dit was goed.

Het laatste deel van de training begon, het was nog even opletten geblazen want Prins is een energiebom van jewelste. Ik schreef de punt van m’n fineliner aan flarden tot het einde daar was: Zijn er nog vragen? Ik keek opzij naar de omhoogstekende vingers en mijn oog viel op de flip-over.

Angst

Mijn briljante tekst was met een dikke stift doorgestreept: Huh? Wie zou dat nou …? Haha, dat kan alleen maar… Zou Veronique …? Naaa, da kan nie…

Mijn hand ging de lucht in, ik móest het weten. Ze liet me zweten, ik zat dik 5 minuten met mijn hand omhoog. De laatste vraag was voor mij: Ik zie dat m’n oproep is doorgestreept Veronique, ik denk door jou. Mag ik vragen waarom?

Ze antwoordde: Ja, dat was ik. Het is namelijk míjn event en ik wil niet dat mensen op hun emoties beslissen. Ik wil dat ze de cursus kopen uit angst om niet succesvol te worden. Of omdat ze denken dat ik ze kan helpen! Of omdat ze bang zijn dat het ze anders niet lukt!

Ik kan het niet precies woordelijk terughalen, maar het was iets van deze strekking.

Verwarring

Ik hoorde het woord angst en zag Veronique over het podium stuiven, haar naaldhakken prikkend in het tapijt. Even raakte ik in verwarring… maar angst is toch juist een emotie?!

Verwarring hoort bij emotiegroep Verbazing: verwarring bevindt zich vooral rond het hoofd. Ons hoofd krijgt informatie en wil begrijpen. Maar door het overactieve hoofd is er even geen communicatie mogelijk met het hart, dat geen verwarring kent. En dan wordt kiezen moeilijk.

Emoties helpen je met beslissen

Ik zocht het op in de Emotie Encyclopedie:

Keuzes worden nooit gemaakt met het hoofd. Het hoofd dient om mogelijkheden te bedenken en focus te zetten, maar jij kiest en jij bent hart. Keuzes waar je oprecht ‘ja’ bij voelt, zijn die ideeën die matchen met jouw diepere intenties en die resoneren met jouw essentiële energie en huidige ontwikkeling. Een keuze maken is als twee tandwielen die ineens in elkaar passen, waarbij jij Ja! voelt. Bij verwarring is die communicatie weg.

Zo helpen emoties je juist met beslissen. Maar probeer dat maar eens uit te leggen aan iemand die zich net twee dagen enorm voor je heeft uitgesloofd en een zaal vol potentiële klanten op zich heeft wachten. Zo iemand zit daar niet op te wachten.. Timing is everything.

Vrijheid

Maar op dat moment wist ik zeker dat de doos met satijnen strik niet aan mij besteed was.

Niet omdat Prins zo duidelijk stelling nam, maar omdat ik hiermee een keuze zou maken voor een wereld die ik juist achter me wil laten. Onze maatschappij draait op angst en de mentale laag en daar worden we ziek van.

Ik koos op dat moment voor vrijheid. Door niet voor marketingwetten te kiezen uit angst dat mijn bedrijf geen succes zou worden, maar door juist op basis van mijn emoties te beslissen. Door mijn weg te vinden via vreugde en conform mijn essentie te groeien.

Geen marketeer die mij dat pad kan wijzen. Ik kan het zelf niet eens uittekenen. Het ontvouwt zich simpelweg, van moment tot moment. Aan mij de ultieme taak om te luisteren naar mijn emoties en me te laten verrassen door mijn unieke zelf.

En… hatza! 1500 euro in the pocket. Dat is flinke meevaller voor de kleine ondernemer. Zo snel verdiend, daar kan geen Prins tegenop 🙂

Herken je de boodschap van verwarring?

Onze emoties en angst in het bijzonder, zijn een belangrijke factor bij het nemen van beslissingen. We kunnen emoties niet uitzetten, dus laten we ze bewust gebruiken zodat we er niet door overgenomen worden maar ze juist vóór ons gaan werken.

Weet je welkom!


Ontdek wat je emoties je willen zeggen!
Weet je welkom, ook voor een enkele sessie.

EmotieGids

Emoties zijn je gids naar flow, rust en levenslust

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en creëer het leven waarvoor je hier bent.



De ervaringen van eventuele mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven. De namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 

6 Comments
Dianne
Dianne

Gaaf om zo steeds weer bij jezelf te toetsen: wat gebeurt er nou in mij en welke stem spreekt er. Keuze vanuit angst is idd nooit verstandig, tenzij levensbedreigend direct fysiek gevaar. Lekker eerst weer verbinding met jeZelf. Mooi omschreven Henriette. Ook de trekkracht en verleidingen van de wereld.
Mooi om te observeren.
Lieve groet

Henriette
Henriette

Dank Dianne! Ja het emotionele systeem is een geweldig stuk helpend gereedschap, ik kan niet meer zonder 😉

Kitty Kilian
Kitty Kilian

Ja, daar heb je ook weer gelijk in. Het voelt inderdaad als verdienen.

Ik had je antwoord trouwens gemist. Misschien een idee om een pluginnetje toe te voegen waarmee je je op antwoord kunt abonneren?

Kitty Kilian
Kitty Kilian

PS Iets niet uitgeven is uiteraard niet hetzelfde als iets verdienen, maar vooruit 😉

Kitty Kilian
Kitty Kilian

Mooi stuk, zeg. En je hebt groot gelijk. Ik wil die hektiek ook niet. Ik kon je net niet vinden op Twitter en zelfs niet op Linkedin. Dat zegt wel genoeg over je keuzes. Eerlijk gezegd: petje af.

Henriette
Henriette

Dank voor je compliment Kitty. Hartstikke waardevol van jou als schrijfspecialist!

Je PS is een tekenend voorbeeld wat betreft EmotieCoaching: Inderdaad, geld niet uitgeven is niet hetzelfde als iets verdienen. Maar voel voor de gein eens het verschil tussen beide stellingen. Voor mij geldt dat het eerste (‘Joepi! 1500 verdiend!’) me dikke pret geeft, terwijl het tweede (‘Geld niet uitgeven is niet hetzelfde als verdienen’) me een beetje bedrukt. Beiden zijn waar.

Ervan uitgaande dat er per dag zo’n 60.000 totaal willekeurige gedachten voorbijkomen en we zelf kunnen kiezen wélke gedachten we uit die soep vissen en voor waar aannemen… dan kies ik liever de gedachte waar ik blij van word: Joepi! 1500 verdiend! ?

Leave A Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.